söndag 15 maj 2011

Vem dansar du för?


Jag har tänkt på en del saker i det sista, som vem äter man för, dig själv eller någon annan? Vem dansar du för? Vem pluggar du för? Vem jobbar du för? Vem lever du för?
Som ni redan vet är jag väldigt intresserad i mat, träning och välmående och läser därför en del blader, bloggar och artiklar om ämnet. Här om veckan fick jag jag några blader av en väninna och jag satt just och läste lite ur de. När jag sitter där och läser om hur man skall äta för att minska omkretsen på magen och att man inte bör äta mer än två frukter om dagen, då börjar min tankeverksamhet att gå på hög varv. För det trista med just dessa blader, bloggar och artiklar är just detta att de skriver som om det vore fakta, en vetenskap och det sanna. Men det är ju inte så, det är ingen som kan säga vad som är bra för just din kropp, vad du mår bra av och inte. Som just det där med frukt, jag älskar frukt!! Men jag kan inte äta det så bra på grund av min mage, jag väljer alltså inte bort det på grund av att det är osunt eller sunt eller vad det nu är. Däremot äter jag det jag äter för att det gör att jag har det bra. Självklart unnar jag mig själv en del frukt och tar smällen med att få ont i magen(jag kan äta några typer frukt men lågt från alla). Men att skriva i en hälso tidning att det och det bör du hålla dig utan, det kan rent av vara livsfarligt för vissa läsare som kanske inte klara att gallra ut "synsning" mot fakta. För vad är egentligen fakta i dessa artiklar, jo klart att de har forskningsresultat, empirisk fakta, men då kommer frågan: Kan man lita på empirisk fakta? är det egentligen inte bara en vägledning när du själv inte kan undersöka allt, för du har ju inte möjlighet att forska på allt själv heller inte veta hur allt fungera. Så man tar in denna empiriska fakta som om det vore den största sanningen (det skall sägas att jag också blir "lurad" av vissa resultat). Men när sanningen skall fram så är det bara du och din kropp som vet hur du och din kropp reagerar på diverse saker. För även om jag kanske äter lite LCHF likt ibland, så kan jag inte det för jag klarar inte grädde, mjölk eller för höga fetthalter av kött i lägre perioder. Men enligt den dieten så är det vägen att leva optimalt, men all näring och vitaminer från frukt och grönsaker, hur kommer de in i kroppen? För det man ofta glömmer när man läser eller följer vissa upplägg är just de där som saknas ut själva dieten. Essentiella vitaminer, fiber, fetter, aminoryrer och mineraler (essentiella betyder just att kroppen måste få det tillfört via kost, livsnödvändigt och något kroppen måste ha). Så i en kost utan grönsaker och frukt så måste man tillföra dem i pillerform. Och vad väljer man i detta högt pulserande samhälle där man skall se ut som om man var sitt allra bästa (även om man inte har det bra på insidan, men förbannat bra, det ser man ut), jo man väljer piller, pulver och genvägar så det skriker om det. Och varför, för vem? Vem dansar du för? Jag kan bara svara för mig själv, och det tänker jag göra. Jag har i många år ätit, tränat och gjort det jag gjort för andra. När jag inte orkade mer så gjorde jag det för den eller den, så klarade jag lite till. Men det är ju helt fel! Du skall och bör alltid göra saker för dig själv, det är ditt liv och det är du som skall leva det. Därför är det du som måste styra hur du gör det. Jag gör det nu, även om man ibland faller in på dumma spår och önskar att man fick lite gratis. Men inget är gratis och livets tuffa delar gör dig starkare och smartare. Därför tar jag livet som det är, jag äter som jag gör för att det är maten jag gillar bäst och min mage mår bra av det (okej yoghurt och cottage cheese kunde jag gärna tålt lite bättre). Jag tränar som jag gör för att jag älskar att röra på mig, se resultat och se min kropp omvandlas till mina mål, men att jag samtidigt älskar min kropp då vägen dit(jag har mina dåliga dagar jag med, men försöker sätta på mig ett par andra "briller" och fokusera på annat). Jag tar beslut och lever det liv jag har, jag tar de val jag måste och gör det bästa av det tuffa. Så om du inte har det bra, alltid ångest och väldigt många måste måste. Sätt dig ner, tänk på vad du faktiskt vill i livet och vad du prioriterar mest, vad betyder minst och vad kan man vara för utan? Vill du upp, ner, fram eller bak så gör så, men ha en plan och försök att följa den. Om du har lust på choklad i dag, ät de eller gör det inte, det är alltid ditt val, ditt liv och hur du vill leva det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar